730 199 459
 
 

Ferie z robotyką! 

Ferie to długo wyczekiwany i uwielbiany przez dzieci czas zabawy, przygód oraz odpoczynku od obowiązków szkolnych. Mamy tego pełną świadomość dlatego starannie przygotowujemy naszą ofertę chcąc zapewnić naszym podopiecznym niezapomniane chwile.

Dla naszych robotycznych zapalencow więcej wolnego czasu to więcej radości z konstruowania i programowania, dlatego dzieci będą m.in. realizować swoje pomysły na roboty. Podczas zajęć uczestnicy będą mieć do dyspozycji specjalne zestawy edukacyjne Lego Mindstorms NXT 2.0, Lego Mindstorms Ev3, Lego WeDo, WeDo 2.0 dodatkowy zestaw do pneumatyki, bezprzewodowe moduły i serwomechanizmy lego technic, drukarkę 3D oraz okulary wirtualnej rzeczywistosci.

Co ważne, na naszych półkoloniach każde dziecko ma do dyspozycji własne stanowisko, a zadania są dobierane indywidualnie.

 

Przykładowe tematy zajęć realizowane podczas ferii

 

Zasada działania serwomechanizmów – budowa i programowanie robota mobilnego:

 Omawiane zagadnienia:

  • Czym są i jak działają serwomechanizmy,
  • Do czego służą przekładnie zębate i gdzie mają swoje zastosowanie,
  • Co jest wymagane, aby robota można było nazwać mobilnym

 

Zadania dla uczestników:

  • Konstrukcja robota, który jest w stanie samodzielnie się poruszać,
  • Zaprogramowanie robota, aby samodzielnie pokonał przygotowany tor przeszkód,
  • Zaprojektowanie i oprogramowanie pilota do kontroli robota,
  • Zawody w wyścigach robotów.

 

Definicja siły i momentu obrotowego na przykładzie robota katapulty:

Omawiane zagadnienia:

  • Co to jest moment obrotowy i jakie ma znaczenie w mechanice,
  • W jaki sposób można zwiększyć moment obrotowy,
  • Wpływ momentu obrotowego na działanie robota katapulty.

 

Zadania dla uczestników:

  • Konstrukcja robota katapulty z instrukcji,
  • Dokonanie samodzielnych przeróbek robota, aby zwiększyć zasięg miotania pocisku,
  • Kalibracja sensora obrotu, dobór parametrów programu,
  • Zawody w strzelaniu z katapulty.

 

Interakcja robota z otoczeniem – robot omijający przeszkody:

 Omawiane zagadnienia:

  • Czym jest zjawisko echolokacji,
  • Jaka jest zasada działania czujnika ultradźwiękowego,
  • Jednostki miary odległości stosowane na świecie w przeszłości oraz obecnie.

 

Zadania dla uczestników:

  • Projekt robota mobilnego posiadającego ruchomy czujnik ultradźwiękowy,
  • Stworzenie programu, który zmusi robota do podążania za dłonią,
  • Nauczenie robota poruszania się w taki sposób, aby nigdy nie uderzył w żadną przeszkodę.

 

Druk 3D:

 Omawiane zagadnienia:

  • Czym są i jak działają drukarki 3D, co można stworzyć przy ich wykorzystaniu,
  • Od projektu do realizacji – omówienie zasad postępowania w przypadku tworzenia modeli 3D

 

Zadania dla uczestników:

  • Zaprojektowanie kompletnego modelu 3D według własnego pomysłu,
  • Dobór odpowiednich parametrów drukowania – wydruk projektu.

 

Wpływ masy na przyczepność robota – walki sumo robotów,

 Omawiane zagadnienia:

  • W jaki sposób masa wpływa na przyczepność robota,
  • Jakich materiałów należy użyć, aby uzyskać lepszą przyczepność,
  • Czy miejsce ustanowienia środka ciężkości wpływa na przyczepność robota.

 

Zadania dla uczestników:

  • Budowa łazików Marsjańskich,
  • Przetestowanie ich działania przy użyciu, opon, gąsienic i felg,
  • Zmiana środka ciężkości robota,
  • Walki sumo robotów – zawody polegające na wypchnięciu przeciwka poza ring.

 

Czy maszyna jest w stanie zastąpić człowieka? Budowa mechanicznego ramienia:

 Omawiane zagadnienia:

  • Zastosowanie robotów w medycynie,
  • Czym jest egzoszkielet? Dyskusja na temat przyszłości ludzkich możliwości,
  • Roboty przemysłowe – czy warto inwestować w maszyny.

 

Zadania dla uczestników:

  • Budowa manipulatora,
  • Zaprogramowanie robota, aby samodzielnie znajdywał, chwytał i podnosił przedmiot,
  • Połączenie robotów wszystkich uczestników – utworzenie modelu fabryki.

 

Robot reagujący na głos:

  Omawiane zagadnienia:

 

  • Zasada działania i budowa czujnika dźwięku,
  • Zmysły człowieka –w jaki sposób zastępują je maszyn,

 

Zadania dla uczestników:

  • Konstrukcja robota psa,
  • Zaprogramowanie robota – psa tak, aby reagował na nasz szczekał, podawał łapę, gonił piłkę,

 

Zawody line-followerów:

 Omawiane zagadnienia:

  • Zasada działania i budowa czujnika koloru i światła,
  • Omówienie różnic w postrzeganiu kolorów przez człowieka i maszynę

 

Zadania dla uczestników:

  • Konstrukcja Line followera,
  • Pomiar natężenia światła za pomocą czujnika koloru,
  • Zaprogramowanie robota w taki sposób, aby podążał za czarną linią,
  • Zawody w pokonywaniu trasy wyznaczonej z czarnej linii na czas.

 

 Dlaczego warto skorzystać z naszej oferty

  • Pobudzamy wyobraźnię i kreatywność poprzez  pokazanie sposobów tworzenia algorytmów rozwiązywania prostych problemów.
  • Dzieci i młodzież poznają w przyjazny i ciekawy sposób zagadnienia związane z takimi  dziedzinami jak : informatyka, matematyka, fizyka, programowanie.
  • Uczymy pracy w grupach oraz integracji, rozwiązujemy wspólnie problemy i zadania.
  • Praktycznie wykorzystujemy oraz poszerzamy wiedzę  zdobytą
  • w szkole z zakresu nauk ścisłych,  takich jak matematyka, fizyka itp.

 

 Uczniowie:

  • Zyskują podstawowe informacje dotyczące świata robotyki.
  • Zdobywają wiedzę i uświadamiają sobie obecność i wartość robotów w życiu codziennym.
  • Uczą się obsługi blokowego środowiska programowania NXTG, opartego na profesjonalnych narzędziach programistycznych
  • tj.: LabView.
  • Rozwijają umiejętność logicznego I analitycznego myślenia